Maakt uw organisatie gebruik van de Single Sender-functionaliteit in SAP SuccessFactors? Dan is onderstaand artikel van toepassing op uw organisatie.
In vervolg op de eerdere mededelingen van SAP in 2H 2023 over de verbeterde beveiligingsfunctionaliteit van de Manage Email Notifications, is inmiddels bekend dat SAP deze functionaliteit zal implementeren bij de 2H 2024 SuccessFactors Product Release. Dit garandeert de authenticiteit van uitgaande e-mails (vanuit SuccessFactors) door te bevestigen dat de Single Sender e-mails worden verzonden vanaf het domein van uw organisatie of domeinen die zijn gekoppeld aan SuccessFactors.
De uitbreiding maakt het verplicht dat bestaande en nieuw geconfigureerde Single Sender-instellingen domeinen moeten gebruiken die zijn gevalideerd door uw organisatie voor alle SAP SuccessFactors diensten in zowel productie- als niet-productieomgevingen. Uw bestaande Single Sender e-mailadressen die werken op niet-geverifieerde domeinen blijven functioneel tot de 2H 2024 Release. Raadpleeg de community-pagina voor het releaseschema voor 2H 2024.
Momenteel staat de release gepland voor 14 oktober in Preview en voor 15-17 november in Production.
Elk Single Sender e-mailadres dat gebruik blijft maken van een niet-geverifieerd domein zal vanaf 2H 2024 ongeldig zijn. In dergelijke situaties zal SAP SuccessFactors voor uitgaande e-mails standaard het e-mailadres van de systeemafzender gebruiken, zoals system@successfactors.com. Deze wijziging kan van invloed zijn op het versturen van e-mails.
Oproep tot actie
Om mogelijke verstoringen van uw SuccessFactors e-mailmeldingen te voorkomen, raadt SAP sterk aan om er vóór 2H 2024 voor te zorgen dat de Single Sender e-mailadressen gebruikmaken van een geverifieerd domein of van het standaarddomein van SuccessFactors. Meer informatie over deze wijziging vindt u op de Customer Community blog SAP SuccessFactors Single Sender Config Change to … – SAP Community.
Wij hebben de benodigde acties hieronder alvast op een rij gezet:
- Controleer of het Single Sender-domein geverifieerd dient te worden, via:
- Manage Email Notifications (E-mailmeldingen beheren)
- OF: Check Tool (Controletool):
- Als een domein geverifieerd dient te worden, ga dan naar Manage Email Notifications > Manage Domains (E-mailmeldingen beheren > Domeinen beheren).
- Klik op Add (Toevoegen).
- Het scherm Add Domain (Domein toevoegen) verschijnt:
- Domain (Domein): vul hier het domein in dat wordt beheerd door uw organisatie.
- Sent Notification Email To (Meldingse-mail verzonden aan): dit e-mailadres zal een bevestiging ontvangen wanneer het domein succesvol geverifieerd is. Het e-mailadres van de ingelogde gebruiker zal automatisch ook een bevestiging ontvangen.
Klik op Add (Toevoegen).
- Er wordt nu een TXT-record getoond. Klik op Copy Record (Record kopiëren).
Let op: stap 6 vindt plaats buiten het SAP SuccessFactors systeem en moet wellicht worden voltooid door uw IT-afdeling. - Ga naar de pagina voor het beheren van domeinen binnen uw bedrijf en selecteer het betreffende domein. Voeg een nieuw record toe aan de DNS-recordlijst van het domein en vul hier het volgende in:
- Type: TXT(Text)
- Name: @
- Value: plak hier het TXT-record dat u heeft gekopieerd middels de Copy Record-knop in stap 5.
- TTL: dit is 3600 seconden. Als u een keuzelijst heeft met opties voor uren, selecteer hier 1/2 Hour.
- Ga opnieuw naar Manage Email Notifications > Manage Domains (E-mailmeldingen beheren > Domeinen beheren), en klik op Verify Now (Nu verifiëren) om het verificatieproces te voltooien.
Het kan tot 48 uur duren voordat de DNS update effectief is en het domein geverifieerd is.
Als het proces voltooid is, zal hiervan een e-mailbevestiging worden verstuurd en staat er bij Manage Domains (Domeinen beheren) > Status: “Verified”. Nu kan het domein worden gebruikt voor de Single Sender.
Handige links:
- Voor meer informatie, zie ook Adding Verified Domains | SAP Help Portal.
- Voor meer informatie over het toevoegen van het TXT-record, zie 3419773 – Domain Verification-How to add a new TXT record on DNS & common FAQ – SAP for Me.
- Bij vragen of problemen kunt u een ticket indienen in onze support portal