Het is geen verrassing dat er vanuit SAP SuccessFactors wordt gestuurd naar een skills gebaseerde organisatie. Veel van de modules, waaronder Performance & Goals, Recruitment en Learning worden ingericht op het gebruiken van skills. Het klinkt als de oplossing voor alle HR-zorgen, maar de realiteit is soms net zo ingewikkeld als het in elkaar zetten van meubels zonder handleiding. In deze blog lichten we toe waarom veel organisaties, interesse hebben in het inzetten van skills, waarom de daadwerkelijke start vaak een stuk ingewikkelder blijkt te zijn, hoe dit aangepakt kan worden, en hoe SAP SuccessFactors je hierbij helpt.

Waarom skills inzetten?

Het ideaalbeeld van het inzetten van skills, is het hebben van een goed onderhouden skills bibliotheek. Deze bibliotheek kan gezien worden als een dynamische digitale opslagplaats vol met overzichten van de werkelijke competenties en talenten binnen een organisatie, waardoor bedrijven onder andere:

  • Talent optimaal kunnen inzetten: Door medewerkers te kunnen koppelen aan functies en projecten op basis van hun skills, in plaats van te gokken op basis van vage indrukken.
  • Gerichte trainingen en ontwikkeling mogelijk maken: Met zicht op de aanwezige skills kunnen er gepaste trainingen worden aangeboden.
  • Interne mobiliteit stimuleren: Door te weten welke talenten er intern aanwezig zijn, ontdekken medewerkers carrièremogelijkheden die anders misschien onopgemerkt blijven.
  • Vacatures te laten aansluiten op de realiteit: door automatisch de juiste, actuele skills te koppelen aan functies op basis van een dynamische skills bibliotheek.

Kortom, in de ideale situatie werken skills als een hulpmiddel voor de gehele organisatie. Dit zorgt er voor dat de productiviteit wordt verhoogt én de betrokkenheid van medewerkers wordt versterkt. Dat dit ook nog eens allemaal in een centrale suite, SAP SuccessFactors, wordt beheerd is natuurlijk ook geen vervelende bijkomstigheid.

Waarom is het dan toch lastig om te beginnen?

Hoewel de voordelen voor de meesten duidelijk zijn, en de beloftes groot, blijkt in de praktijk dat het opzetten van een goede skills bibliotheek vaak gepaard gaat met de nodige hobbels:

  • Gebrek aan standaardisatie: Wat betekent bijvoorbeeld ‘analytisch’? Voor de ene manager een must-have, voor de ander simpelweg een modewoord. Die inconsistentie zorgt voor data die net zo begrijpelijk is als een handleiding in onleesbare programmeertaal.
  • Continu veranderende skills: Technologie en trends veranderen sneller dan je kunt bijhouden. Wat vandaag nog relevant is, kan morgen alweer oud nieuws zijn. Je skills bibliotheek up-to-date houden vraagt dus om een flexibele en continue aanpak
  • Medewerkersbetrokkenheid: Medewerkers vinden het vaak leuker om door social media te scrollen dan hun eigen skills profiel bij te werken. Een uitdaging dus om de medewerkers enthousiast te krijgen en om verantwoordelijkheid te creëren.
  • Integratie met bestaande systemen: Het integreren van verschillende systeemplatformen blijft een uitdaging. Te vaak functioneren deze systemen nog als losse eilanden, terwijl juist samenwerking nodig is om waardevolle inzichten en een soepele gebruikerservaring te creëren.

Wat is er nodig om deze hobbels te nemen zonder te struikelen?

Het aangaan van een nieuwe strategie binnen een organisatie brengt altijd de nodige hobbels met zich mee. Gelukkig zijn er manieren om deze obstakels iets minder groot te maken:

  • Begin klein: Een implementatie die de hele organisatie in één keer raakt, is zelden succesvol. Start daarom op kleine schaal. Zoek een afdeling of team dat enthousiast is en bereid om als eerste mee te doen. Zo creëer je een pilot waarin je kunt leren, bijsturen en successen zichtbaar kunt maken.
  • Maak gebruik van bestaande hulpmiddelen: Kijk of er binnen of buiten de organisatie al hulpmiddelen beschikbaar zijn, zoals een bestaande skills bibliotheek of tooling. Deze kunnen je helpen om sneller en efficiënter van start te gaan. Ook al sluit het misschien niet volledig aan op de specifieke situatie van jouw organisatie, het kan wel een waardevol hulpmiddel zijn.
  • Gebruik de al beschikbare data in je systeem: Zorg ervoor dat je nagaat of er al gegevens beschikbaar zijn in je SAP SuccessFactors-omgeving die van waarde kunnen zijn voor een eerste opzet. Mogelijk beschik je al over functieprofielen of maak je gebruik van competenties, waaruit je relevante vaardigheden kunt afleiden.
  • Gebruik maken van AI om een skills bibliotheek klaar te zetten: Kunstmatige intelligentie, AI, kan een waardevolle bijdrage leveren aan de eerste stappen richting een skills-gebaseerde organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch samenstellen van een skills bibliotheek of het herkennen van vaardigheden op basis van bestaande functiebeschrijvingen.

De skills van SAP SuccessFactors

Skills spelen een belangrijke rol door de hele talent suite van SAP SuccessFactors. Zodra je een skills-bibliotheek hebt ingericht, kun je skills op veel verschillende plekken in het systeem gebruiken. Modules zoals Recruiting, Learning, Performance & Goals, Career and Talent Development werken allemaal via skills samen.  Dit zorgt voor een mooie, geïntegreerde aanpak van talentontwikkeling binnen de organisatie.

Zodra het begin staat en de basis is gelegd, zijn er nog een heel aantal mogelijkheden binnen SAP SuccessFactors in het kader van AI gedreven functionaliteiten. Zo kunnen deze functionaliteiten ondersteunen in het beheer en de uitbreiding van de skills bibliotheek. Met deze functionaliteiten kunnen bijvoorbeeld:

  • Skills automatisch worden aanbevolen op basis van de functie, de ontwikkeling, leeractiviteiten en loopbaandoelen.
  • Nieuwe skills worden gegenereerd uit bestaande content, zoals functiebeschrijvingen, leerinhoud of cv’s.
  • Loopbaanadviezen en leerpaden worden gepersonaliseerd op basis van ontbrekende of aan te bevelen skills.
  • Vacatures automatisch worden gevuld met passende skills, waardoor de matching met kandidaten verbetert.
  • Skill-gaps worden zichtbaar, zodat je als organisatie weet welke skills je kunt aanvullen.

Ook al ben je als organisatie misschien nog lang niet daar, toch merken we dat bij velen de interesse is gewekt om een eerste stap te zetten richting een skills gebaseerde aanpak. Steeds meer talent modules binnen SAP SuccessFactors worden gestuurd naar een skills gebaseerde aanpak. HuRis ziet als implementatiepartner ook de voordelen voor uw organisatie om met skills aan de slag te gaan. Meer weten: We sparren graag en denken met je mee over de mogelijkheden die er nú al zijn want zelfs met een kleine eerste stap komen we ergens!